Vad står det på däcket?

Här följer en liten förklaring till markeringarna på däcket
Däckinfo



1. Däckdimension

Med dessa tre värden anges däckets storlek.
De står markerade på sidan av däcket.
Däckdimension
175 är däckets bredd mätt i millimeter (mm)
70 är profilen på däcket.
Profilen anges i procent (%) och innebär, i detta fallet 70% av däckets bredd.
13 är fälgens storlek och mäts i tum.
R står för att däcket är av Radial-typ.
I dagligt tal pratar man "175 70 13".


2. Däckets syfte

Ibland omnämns vad däcket är tillverkat för.
I detta fallet är det M+S, Mud and Snow (slask och snö).
I Sverige måste symbolen med snöflingan (till höger i bild) finnas för att däcket ska vara godkänt för vinterväglag.
Däcket måste också vara godkänt att användas som vinterdäck av importör/tillverkare.
Däckets syfte
 


3. Rotation

Vissa däck har ett håll de ska rotera på.
Därför ska de monteras så de roterar i pilens riktning när bilen åker framåt.
Däckets rorationsriktning
 


4. Dotmärkning

Dotmarkeringen berättar när däcket är tillverkat.
För däck tillverkade innan 2000 står det 3 siffror som beskriver tillverkningsdatum..
308 betyder att däcket är tillverkat vecka 30 1998.
2004 betyder att däcket är tillverkat vecka 20 2004.
När ni köper däck hos Guson Däck kan ni vara säkra på att ni får
helt nya och fräscha däck. Skulle så inte var fallet uppges det alltid på vår
websida och priset är satt därefter.
Däck som är yngre än 36 mån anses alltid som nya.
Dotmärkning
 


5. Hastighetsklass

På däcken anges det för vilken tophastighet däcket är konstruerat för.
Hastighetsklass

Montera ALLTID samma hastighetsklass på samtliga däck, annars kan det finnas risk för kast och kraftigt nedsatt greppförmåga i högre hastigheter.
Kompromissa inte när det gäller hastighetsklassen. Se alltid till att ha rätt, för din bil. Väljer du ett högre index ger det bättre styrförmåga och lite bättre körkänsla i bilen.


Klass Topphastighet
Q 160km/h
R 170km/h
S 180km/h
T 190km/h
U 200km/h
H 210km/h
V 240km/h
W 270km/h
Y 300km/h
ZR 240km/h +
ZR+Y 300km/h +

För att däcket ska vara godkänt för bilen måste hastighetsklassen klara bilens topphastighet. Detta gäller inte vinterdäck och då räcker Q.

Om Ni har funderingar på att köpa fälgar som är större än nuvarande måste naturligtvis däcket också vara större.
I bilagan till registreringsbeviset framgår det vilka dimensioner bilen är typad för. Finns ej önskad dimension med går detta att räkna ut. Att tänka på är att rullomkretsen på däcket EJ får skilja mer än 5% mot originalomkretsen.
Om bilen original har 15" fälgar med 195/65-15-däck och önskan om att ändra fälgstorlek till 16" eller 17" kan till exempel dessa dimensioner användas:
205/55-16 för 16" och 225/45-17 för 17".
Om Ni är osäker på vad Ni har för däckdimension på bilen kan Ni besöka Vägverkets hemsida för fordonsuppgifter.
Den hittar ni HÄR.
Kika efter "Däckdimension bak".
Där framgår också hastighetsklassen bilen är registreringsbesiktigad med.

Ulrix Däck tar inget som helst ansvar för bilens funktioner och uppträdande vid montering av större fälgar och däck.

Däckets konstruktion

Med en vanlig iakttagelse ser nästan alla däck likadana ut. Men tittar du noga kommer du att finna att modern däckkonstruktion erbjuder en grad av styrning, körkänsla, friktion och bränsleförbränning som är långt bättre än de däck som var konstruerade för bara några år sedan.
Idag finns det däckkonstruktioner som innehåller upp till 200 olika råmaterial men också en komplex arkitektur av stålbandsuppsättningar och datadesignade däckmönster. De olika däcktillverkarna strävar efter att leverera den bästa designen ifråga om kvalitet och utseende.

1946 blev däckindustrin revolutionerad av introduktionen av radialdäcket. Bilden nedan visar en genomskärning av radialdäcket där man kan se hur det är uppbyggt. Idag, nästan 60 år senare, är radialdäcket i stort sett det enda däck som säljs och detta är på grund av dess fördelar med bra styrförmåga, körkänsla och utseende.

Den yttersta delen av däcket, däckmönstret, är oftast det som åtar sig mest påfrestningar. Ett vinterdäck till exempel, använder sig utav ett däckmönster som är anpassat efter kallt och halkigt vägunderlag. Racingdäck däremot använder sig utav ett mönster designat för extremt höga temperaturer.

Däckmönsterdesignen kan variera väldigt från tillverkare till tillverkare. Klackarna ger väghållning genom sin främre och bakre kant. Klackarna är ofta beskärda (sajpning) för att ge extra bra fäste. Spåren är inbyggda i däckmönster för att kunna leda ut vatten.





1. Slitbana 
2. Mönster
3. Klackar
4. Spår
5. Sajpning
6. Skuldra
7. Skyddslager
8. Gördellager
9. Stomlager
10. Klinch

Radialdäck

De flesta däck som tillverkas idag har textiltrådar som går rätvinkligt mot däckets fälg, ner under slitbanan och sedan upp igen på andra sidan. Dessa däck kallas radialdäck. Däcket är sedan förstärkt med ett stålbälte under slitbanan som är delen närmast vägytan. På de däck som kallas diagonaldäck går trådarna diagonalt över däcket. 

Radialkonstruktionen tillåter däcket att bättre anpassa sig efter ojämnheter i vägen. Radialkonstruktionen producerar också mycket mindre friktion och det resulterar i slutändan att däckmönstret håller mycket länge. Överst på däcket är en gördel bestående av två eller fler lager (normalt av stål men kan vara av andra material), som läggs ovanpå stomlagret. Dessa gördellager läggs ovanpå varandra och överlappar med en vinkel som bestäms av däckstypen. Tjockleken på gördeln och sidoväggslagren är olika så att funktionen för de olika delarna av däcket blir mer specialiserad. Gördeln arbetar oberoende av slitbanan och sidoväggarna.

Punkteringsfria däck  (”Run flat”)

Dessa däck är förstärkta och sitter originalmonterat på flertalet bilmodeller. Fördelen med dessa däck är att de är konstruerade för att köras på upp till 15mil (beroende på last) efter att däcket punkteras. Dessa däck rekommenderas främst till bilar som redan levererats med punkteringsfria däck original, detta då de originalfälgarnas utformning är mer lämpligt utformad för den typen av däck. Punkteringsfria däck är vanligtvis något tyngre än traditionella däck vilket gör att många väljer att byta ut dessa mot traditionella däck. Delvis för att uppnå bättre körupplevelse men även för att få något lägre bränsleförbrukning. ”Run flat” kan ha olika namn beroende på tillverkare, på hemsidan finns ett filter vid din valda däckdimension som gör det möjligt att visa endast den däcktypen.

Vinter & Sommar

Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober - 15 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck. Polisens bedömning av vinterväglag är när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Vinterdäck

Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Dubbat eller odubbat?

Det finns tre sorters vinterdäck: dubbade, odubbade av nordisk typ och odubbade av europeisk typ. Dubbfria vinterdäck brukar kallas friktionsdäck och kan alltså vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än friktionsdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp. 

Friktionsdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Friktionsdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Däcken sajpas för att bli mer flexibla så att de greppar en större del av underlaget. Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd jämfört med dubbdäck. 

Man kan åka på sina dubbfria vinterdäck på sommaren, men det har sina nackdelar. Bromssträckan blir mycket längre än med vanliga sommardäck och den varma temperaturen gör att däcken slits fort. Sommardäck är aldrig ett alternativ till friktionsdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt. 

I Sverige tillåts vinterdäck med hastighetkoden Q. De däcken klarar en maxhastighet på 160km/tim.




Nordiskt friktionsdäck:  

 ·  Optimerat för Nordiska vinterförhållanden.
 
·  Har ofta hastighetsindex Q (160km/h) eller R (170km/h).
 
·  Mjukare gummiblandning ger bättre grepp på snö och is.
 
·  Fler mönstringar och så kallade “sajpar” ger vintergreppet.
 
·  Fungerar utmärkt även i extrem kyla.

Europeiskt friktionsdäck:

·  Optimerat på våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.
 
·  Har ofta hastighetsindex H (210km/h) eller V (240km/h).
 
·  Hårdare gummiblandning ger sämre grepp vid kyla, snö och is.
 
·  Färre “sajpar” och mer fokus på vattenavvisning.
 
·  Bör inte användas i Sverige, Norge och Finland. Södra Sverige kan vara undantaget.


Distance 

 



Lathund vinterdäck


Vinterdäck krävs 
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 15 april
Vid vinterväglag gäller dessutom att släpvagn måste ha dubbdäck om dragfordonet har det. Om dragfordonet har odubbade däck får släpvagnen ha dubbade eller odubbade däck.

Mönsterdjup

Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.

Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§).

Bythjul.com värnar om din säkerhet och instämmer med den allmänna rekommendationen som är minimum 3 mm året om. Under 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning dramatiskt














Koll på lufttrycket

Varför?
Om luftrycket är för lågt ökar slitaget. Om man kör med 80 % av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med 25 %. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. När lufttrycket är för lågt ökar också bränsleförbrukningen och däckets stabilitet i sidled blir sämre, vilket ökar risken för olyckor. Du kan alltså på ett enkelt sätt spara pengar, minska koldioxidutsläppen och värna om din och andras säkerhet!

När?
Gör lufttryckskollen till en rutin!
Mät lufttrycket en gång i månaden och kolla att däcken ser okej ut varje gång du tankar.

Kanske för att våra däck gör så mycket utan att vi behöver tänka på det, förbiser vi det här viktiga momentet. Men våra däck förlorar hela tiden luft, väldigt långsamt men nog förlorar de lite luft för varje dag som går. Dessutom utsätts våra däck för uttänjning och mindre smällar när vi kör, detta bidrar självklart också till att lufttrycket minskar. Så för att vara på den säkra sidan, varje gång du tankar bränsle i bränsletanken så ska du också se efter om det är rätt mängd luft i dina däck. Gör vi det här till en rutin sparar det både pengar och liv.

Ett annat viktigt tillfälle att se efter om lufttrycket är rätt i dina däck är när du bytt däck. Däck som inte används tappar mer luft än däck som jobbar. Många av dagens fordon har olika lufttryck i bak- och framände, så ha detta i åtanke nästa gång du byter vinterdäcken mot sommardäcken eller vice versa.

Hur?
Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.
Justera inte lufttrycket på ett varmt däck. (Normalt höjs lufttrycket när fordonet är i rörelse.) 
Lufttrycket måste vara detsamma på däck som sitter på samma axel (dvs samma på båda fram respektive på båda bak), men kan variera mellan fram- och bakaxel.
Ventilhättorna måsta vara hårt åtdragna eftersom de skall skydda ventilen från damm och smuts och naturligtvis från ett sjunkande lufttryck.


Var finner jag information om vad jag ska ha för lufttryck i mina däck då?
Luftryck mäts i bar. Det rätta lufttrycket finner du i ditt fordons manual (brukar också finnas info i tanklocket eller dörrsidan). Men om du får problem; ta kontakt med din lokala bilverkstad eller liknande. Fråga om du kan få hjälp med att få reda på din bils maxvikt, dina kalla däcks lufttryck och däckstorleken rekommenderad av fordonstillverkaren.


TPMS - Däcktrycksövervakningsystem

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Det är ett system EU kräver att det ska finnas med i alla nyproducerade bilar i Sverige efter 1 november 2014. 
Sverige har däremot valt att inte införa kravet med TPMS i våra nationella regler som är de reglerna som gäller efter att fordonets tagits i bruk. 

Varför ignorerar vi EU reglerna?
 För att vi i Sverige skiftar däck minst två gånger om året, i samband med detta så kontrolleras alltid däcktycket och därför undviker vi problemet som var grunden till införandet utav TPMS. 

Vilka typer av TPMS kan man ha? Vissa system övervakar hjulens rotationshastighet medan andra har sensorer i däcken för att mäta däcktrycket. 

Vad sker vid ett hjulbyte?
 Byter man hjul på en bil med TPMS kan det medföra att systemet inte längre fungerar korrekt. Biltillverkarna får själva välja vilken typ av system de vill montera på sina fordon, vilket gör att felen kan uppenbara sig på olika vis. Om du tex byter till hjul där däcktryckssensorer inte längre finns, kommer bilen indikera att sensorerna saknas. Då TPMS är väldigt nytt och inte hunnit anpassats fullt ut efter våra svenska däckbytesrutiner så kan regler och rutinerna ändras. 

TPMS? Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren). För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen alternativt så väljer du det föreslagna alternativ som vi ger dig per telefon eller webbplats. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren. I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul/däck med TPMS. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt. I dessa undantagsfall så kan vi inte täcka några ytterligare kostnader som möjligen uppstår.  

Hjul = Däck + Fälg

Däcket och fälgen bildar en enhet tillsammans, hjulet. Rätt fälg och rätt däck är viktigt för att ge bilen rätt egenskaper. Genom Bythjul.com´s unika bilsökning får du som kund alltid fram hjul som är optimerade för just din bil.

Däck- och fälgdimension får bytas om hjulet inte sticker utanför den ursprungliga stänkskärmen efter bytet eller det inte tar i någon chassidel vid full fjädring eller fullt rattutslag. Förändringar som gör att bilens köregenskaper väsentligt förändras gör bytet olagligt. Håller man sig till däck- och fälgdimensioner som är originalmonterade på fordonet eller ligger mycket nära dessa bör bytet inte vara några problem. Genom Bythjul.coms unika däck och fälgsökning får du endast fram produkter som passar just din bil.

Montering av nya hjul

Våra fälgar levereras normalt både med mutter/bult, navringar och centrumkåpor. Dessa tillbehör skall användas när hjulen monteras. Testa alltid ett hjul innan du monterar resterande. Hjulet ska rulla lätt och inte ta i någonstans. När bilen har hissats ner vrider du ratten till fullt rattutslag, se så att inte hjulet skrapar emot innerskärmen. Använd inte luft eller eldriven mutterdragare, fälgarna och muttrarna/bulten kan skadas. Momentnyckel ska användas vid montering av fälgar och åtdragningsmomentet ska vara för M12 bult/mutter 110 Nm och för M14 bult/mutter 130 Nm. Dra åt muttrarna/bulten korsvis. Kom ihåg att efterdra muttrarna efter ca 10 mil.

Reservhjul

Många bilister kan inte ens komma ihåg att de någonsin kontrollerat reservhjulet, så om/när däcket behövs kan problemen späs på ytterligare pga t ex en kostsam kontakt med bärgningsbil eller annat bilserviceföretag.

TIPS:
Kontrollera lufttrycket i reservhjulet ofta, gärna samtidigt som lufttrycket på de däck som är monterade på bilen kontrolleras.
Se till att ha med bultar som passar till fälgen på reservdäcket.

Reservdäck fanns förr i tiden i alla bilar. Numera är det oftast ersatt av ett nödhjul som skall tillsammans med domkraft finnas i varje bil i händelse av punktering. Vissa biltillverkare har speciella reservdäck i en del bilmodeller för att spara utrymme. Dessa däck är mindre än ordinarie däck och får ej köras på längre än på däcket angiven sträcka.